Ви тут: Новини >> Податкові перевірки у 2023 році та їх особливості у період дії воєнного стану
Податкові перевірки у 2023 році та їх особливості у період дії воєнного стану
У відповідності до п.75.1 ст.75 Податкового кодексу України ДПС має право проводити камеральні, документальні та фактичні перевірки. Документальні перевірки поділяються на планові або позапланові; виїзні або невиїзні.
Камеральна перевірка проводиться у приміщенні ДПС на підставі даних, зазначених у податкових деклараціях та даних системи електронного адміністрування податків.
Предметом документальної перевірки вважається своєчасність, достовірність, повнота нарахування та сплати податків та зборів, а також дотримання валютного та іншого законодавства. Вона проводиться на підставі звітності, регістрів податкового та бухгалтерського обліку, первинних документів та податкової інформації, у тому числі, за результатами перевірок інших платників податків.
Документальна планова перевірка проводиться відповідно до плану-графіку перевірок (ст. 77 ПКУ).
Документальна позапланова перевірка не передбачається у плані роботи ДПС і проводиться за наявності однієї з підстав, визначених у ст. 78 ПКУ.
Фактична перевірка – це перевірка з питань регулювання обігу готівки, порядку здійснення платниками податків розрахункових операцій, ведення касових операцій, наявності ліцензій, свідоцтв. Така перевірка здійснюється за місцем фактичного провадження діяльності платником (ст. 80 ПКУ).
24 лютого 2022 року Указом Президента України № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні», затвердженого Законом України від 24.02.2022 №2102-IX, на всій території України введено воєнний стан.
27 травня 2022 року набрав чинності Закон України від 12 травня 2022 року № 2260-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» (далі – Закон № 2260-ІХ) згідно статті 69 якого:
тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, податкові перевірки не розпочинаються, а розпочаті перевірки зупиняються, крім:
а) камеральних перевірок;
б) документальних позапланових перевірок, які проводяться на звернення платника податків та/або з підстав, визначених підпунктами 78.1.7 (зняття з обліку) та 78.1.8 (правомірність відшкодування ПДВ) пункту 78.1 статті 78 Податкового кодексу, та/або документальних позапланових перевірок платників податків, за якими отримано податкову інформацію, що свідчить про порушення платником валютного законодавства в частині дотримання граничних строків надходження товарів за імпортними операціями та/або валютної виручки за експортними операціями;
в) фактичних перевірок.
24.11.2022 року набрав чинності Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законів України щодо приватизації державного і комунального майна, яке перебуває у податковій заставі, та забезпечення адміністрування погашення податкового боргу» від 03.11.2022 р. № 2719-IX (далі – Закон № 279), яким внісено зміни до пп. 69.2 підрозділі 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України (далі – ПКУ).
Одним із головних аспектів Закону № 279 є розширення підстав для проведення податкових перевірок в період дії воєнного стану.
Тепер податкові органи можуть здійснювати документальні позапланові перевірки, які проводяться на звернення платника податків та/або з підстав, визначених пп. 78.1.2 (в частині контролю за трансфертним ціноутворенням), 78.1.5, 78.1.7, 78.1.8, 78.1.12, 78.1.14 - 78.1.16, 78.1.21 та 78.1.22 п. 78.1 ст. 78 ПКУ, та/або документальні позапланові перевірки платників податків, за якими отримано податкову інформацію, що свідчить про порушення платником валютного законодавства в частині дотримання граничних строків надходження товарів за імпортними операціями та/або валютної виручки за експортними операціями, та/або документальні позапланові перевірки з питань оподаткування юридичними особами або іншими нерезидентами, які здійснюють господарську діяльність через постійне представництво на території України, доходів, отриманих нерезидентами із джерелом їх походження з України, та/або документальні позапланові перевірки нерезидентів (представництв нерезидентів).
Документальні позапланові перевірки, які були розпочаті на звернення платника податків та/або з підстав, визначених пп. 78.1.2, 78.1.7, 78.1.14 - 78.1.16, 78.1.21 та 78.1.22 п. 78.1 ст. 78 ПКУ, та/або за якими отримано податкову інформацію, що свідчить про порушення платником податків валютного законодавства в частині дотримання граничних строків надходження товарів за імпортними операціями та/або валютної виручки за експортними операціями, та/або документальних позапланових перевірок з питань оподаткування юридичними особами або іншими нерезидентами, які проводять господарську діяльність через постійне представництво на території України, доходів, отриманих нерезидентами із джерелом їх походження з України, та/або документальних позапланових перевірок нерезидентів (представництв нерезидентів), але не можуть бути завершені у зв'язку з виникненням обставин, зазначених у цьому підпункті, можуть бути зупинені до завершення дії таких обставин та/або усунення перешкод щодо проведення перевірки за рішенням керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу, яке оформляється наказом, копія якого надсилається платнику податків до електронного кабінету платника податків з одночасним надсиланням на електронну адресу (адреси) платника податків інформації про вид документа, дату та час його надіслання до електронного кабінету. Таке зупинення перериває перебіг строку проведення перевірки.
Документальні позапланові перевірки з підстав, визначених пп. 78.1.5, 78.1.12, 78.1.14 - 78.1.16 п. 78.1 ст. 78 ПКУ, що були розпочаті та не завершені до 24 лютого 2022 року, поновлюються на невикористаний строк.
Закон встановлює можливості відновлення проведення документальних позапланових перевірок з таких підстав:
- платником податків подано в установленому порядку контролюючому органу заперечення до акта перевірки в порядку, визначеному п. 86.7 ПКУ, або скаргу на прийняте за її результатами податкове повідомлення-рішення, в яких вимагається повний або частковий перегляд результатів відповідної перевірки або скасування прийнятого за її результатами податкового повідомлення-рішення у разі, якщо платник податків у своїй скарзі (запереченнях) посилається на обставини, що не були досліджені під час перевірки, та об'єктивний їх розгляд неможливий без проведення перевірки;
- контролюючим органом вищого рівня в порядку контролю за діями або бездіяльністю посадових осіб контролюючого органу нижчого рівня здійснено перевірку документів обов'язкової звітності платника податків або матеріалів документальної перевірки, проведеної контролюючим органом нижчого рівня, і виявлено невідповідність висновків акта перевірки вимогам законодавства або неповне з'ясування під час перевірки питань, що повинні бути з'ясовані під час перевірки, для винесення об'єктивного висновку щодо дотримання платником податків вимог законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи;
- у разі отримання документально підтвердженої інформації та даних, що свідчать про невідповідність умов контрольованої операції принципу "витягнутої руки" та/або встановлення невідповідності умов контрольованої операції принципу "витягнутої руки" у порядку, передбаченому підпунктом 39.5.1.1 підпункту 39.5.1 пункту 39.5 статті 39 ПКУ;
- неподання платником податків або подання з порушенням вимог пункту 39.4 статті 39 ПКУ звіту про контрольовані операції та/або документації з трансфертного ціноутворення, або у разі встановлення порушень під час моніторингу такого звіту, або документації відповідно до вимог пунктів 39.4 і 39.5 статті 39 ПКУ;
- отримано звіт про контрольовані операції, надісланий платником податків відповідно до п. 39.4 статті 39 ПКУ. У такому разі перевірка проводиться виключно з питань контролю трансфертного ціноутворення.
Головне управління ДПС у Полтавській області