Офіційний вебпортал Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області та виконавчого комітету

0 °C
Департамент соціального захисту населення
Програма зайнятості населення Кременчуцької міської територіальної громади на 2024 – 2026 роки

 

Додаток

до рішення Кременчуцької міської ради

Кременчуцького району

Полтавської області

01 грудня 2023 року

                                                                            

                                                                                        

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Програма зайнятості населення Кременчуцької міської територіальної громади на 2024 2026 роки

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

м. Кременчук

2023 рік

 

 

Паспорт

Програми зайнятості населення Кременчуцької міської територіальної громади

 на 2024 2026 роки

 

1.Ініціатор розроблення програми

Виконавчий комітет Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області, Кременчуцька філія Полтавського обласного центру зайнятості,  Департамент соціального захисту населення Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області

2. Підстава для виконання програми

Закон України «Про місцеве самоврядування в Україні»

Закон України «Про зайнятість населення»

3.Розробник програми

Департамент соціального захисту населення Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області

4.Співрозробники програми

Кременчуцька філія Полтавського обласного центру зайнятості, Управління економіки виконавчого комітету Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області, Департамент житлово-комунального господарства Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області, Департамент у справах сімей та  дітей Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області, управління культури і туризму Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області, Департамент охорони здоров’я Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області, Управління розвитку підприємництва, торгівлі, побуту та регуляторної політики виконавчого комітету Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області, Управління  транспорту виконавчого комітету Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області, Департамент освіти Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області

5.Головні розпорядники коштів

Департамент соціального захисту населення Кременчуцької  міської ради Кременчуцького району Полтавської області, управління соціального захисту населення Автозаводського та Крюківського районів Департаменту соціального захисту населення Кременчуцької  міської ради Кременчуцького району Полтавської області, Управління культури і туризму Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області, Автозаводська та Крюківська районні адміністрації Кременчуцької  міської ради Кременчуцького району Полтавської області, Департамент житлово-комунального господарства Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області, Департамент у справах сімей та дітей Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області, Департамент освіти Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області

6.Відповідальні виконавці

Департамент соціального захисту населення Кременчуцької  міської ради Кременчуцького району Полтавської області, Кременчуцька філія Полтавського обласного центру зайнятості, управління економіки виконавчого комітету Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області, Департамент житлово-комунального господарства Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області, Департамент у справах сімей та дітей Кременчуцької міської ради Полтавської області, Управління культури і туризму Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області, Департамент охорони здоров’я Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області, управління розвитку підприємництва, торгівлі, побуту та регуляторної політики виконавчого комітету Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області, управління транспорту виконавчого комітету Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області, Департамент освіти Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області, управління соціального захисту населення Автозаводського та Крюківського районів Департаменту соціального захисту населення Кременчуцької  міської ради Кременчуцького району Полтавської області, територіальні центри соціального обслуговування (надання послуг) Автозаводського та Крюківського районів Департаменту соціального захисту населення Кременчуцької  міської ради Кременчуцького району Полтавської області

 

7.Строк виконання

 

 

2024 – 2026 роки

8. Прогнозні обсяги та джерела фінансування

1 080,00 тис. грн

фінансування організації громадських робіт буде визначатись після затвердження бюджету Кременчуцької міської територіальної громади на відповідний рік

Місцевий бюджет

Фінансування організації громадських робіт у 2024 році буде здійснюватися за рахунок бюджету Кременчуцької міської територіальної громади в межах коштів, передбачених рішенням виконавчого комітету Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області «Про організацію громадських робіт в Кременчуцькій міській територіальній громаді у 2024 році»  після затвердження бюджету Кременчуцької міської територіальної громади на 2024 рік.

В подальшому фінансування організації громадських робіт для залучення зареєстрованих безробітних та інших категорій осіб буде визначатись за результатами наданих пропозицій Кременчуцької філії Полтавського обласного  центру зайнятості населення  та після затвердження бюджету Кременчуцької міської територіальної громади на відповідний рік

Державний бюджет

-

Інші джерела

Фінансування заходів Програми в частині надання соціальних послуг та матеріального забезпечення відповідно до статті 7 Закону України «Про загальнообов’зкове державне соціальне страхування на випадок безробіття» здійснюватиметься за рахунок коштів Фонду загальнообов’язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття у порядку, визначеному законодавством

 

1. Загальні положення

 

Програма зайнятості населення Кременчуцької міської територіальної громади на 2024 – 2026 роки (далі - Програма) визначає заходи розв’язання проблем, які виникають на територіальному ринку праці в умовах воєнного стану, та передбачає консолідацію зусиль усіх сторін соціального діалогу, що спрямовані на підвищення рівня економічної активності населення, сприяння його продуктивній зайнятості та посилення соціального захисту від безробіття.

Програму розроблено відповідно до статті 18 Закону України «Про зайнятість населення» та статті 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні».

Програма розроблена, на підставі показників економічного та соціального розвитку міста за 10 місяців 2023 року, прогнозних критеріїв формування економічної ситуації у 2024 2026 роках, враховує динаміку процесів, що відбуваються на ринку праці територіальної громади, результати моніторингу діяльності ринкоутворюючих  підприємств і організацій щодо перспективності  розвитку, а також пропозицій щодо стабілізації ситуації в сфері зайнятості населення управлінь та відділів виконавчого комітету Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області, Кременчуцької філії Полтавського обласного центру зайнятості, профспілкових організацій та об’єднання роботодавців.

 

2. Визначення проблем, на розв’язання яких спрямована Програма

 

Найбільше потребують соціального захисту від безробіття громадяни, які не здатні на рівних конкурувати на ринку праці, в першу чергу молоді особи, особливо випускники навчальних закладів, особи передпенсійного віку, особи з інвалідністю, які не досягли пенсійного віку, внутрішньо переміщені особи.

Основними проблемами, що існують на місцевому ринку праці, є:

- певний дисбаланс попиту та пропонування робочої сили;

- недостатні можливості підвищення кваліфікаційного рівня працівників;

- недостатній рівень працевлаштування неконкурентоспроможних на ринку праці верств населення;

- існування випадків виплати заробітної плати «в конвертах», тіньової зайнятості.

Складність і різноманітність чинників, що впливають на ринок праці, його значні обсяги, потребують постійної системної роботи для моніторингу процесів, що відбуваються на ринку праці Кременчуцької міської територіальної громади, та відповідного реагування органів виконавчої влади і місцевого самоврядування за участю роботодавців та профспілок.

Вжиття заходів щодо збереження трудового потенціалу Кременчуцької міської територіальної громади, розвитку цивілізованого ринку праці, надання підтримки зайнятості неконкурентоспроможним на ринку праці верствам населення дадуть змогу забезпечити створення умов для повного здійснення громадянами права на працю.

 

3. Мета Програми

 

Метою програми є регулювання ринку праці Кременчуцької міської територіальної громади за допомогою правового, організаційного та економічного механізмів для створення умов забезпечення зайнятості населення та його соціального захисту від безробіття. Сприяння повній, продуктивній зайнятості населення, запобігання масового безробіття, створення додаткових гарантій щодо працевлаштування громадян, які потребують соціального захисту, зменшення рівня тіньової зайнятості, забезпечення зростання реальних доходів громадян, наближення соціальних стандартів до європейського рівня, поліпшення якості життя і розвитку особистості, підвищення платоспроможності населення за рахунок всіх видів доходів, в першу чергу, заробітної плати – основної складової грошових доходів. Забезпечення потреб населення у соціальних послугах та соціального захисту населення від безробіття; підтримки роботодавців, які створюють робочі місця, в тому числі релокованим підприємствам; сприяння розвитку підприємницьких ініціатив; організації громадських та інших робіт тимчасового характеру та здійснення активних заходів сприяння зайнятості населення, в тому числі внутрішньо переміщеним особам, на території Кременчуцької міської територіальної громади під час дії воєнного стану в Україні.

 

4. Строки виконання

 

Виконання Програми передбачається здійснити протягом 2024 –            2026 років.

 

5. Фінансове забезпечення

 

Основні джерела фінансового забезпечення Програми – кошти Фонду загальнообов’язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття, кошти бюджету міської територіальної громади, власні кошти підприємств, кошти інвесторів та інші не заборонені чинним законодавством кошти.

 

 

 

 

6. Система контролю та звітності щодо виконання Програми

 

Контроль за реалізацією Програми здійснюється Департаментом  соціального захисту населення Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області, Кременчуцькою філією Полтавського обласного  центру зайнятості шляхом постійного моніторингу виконання основних заходів та показників.

За результатами моніторингового дослідження здійснюється щоквартальне інформування департаменту забезпечення діяльності ради виконавчого комітету Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області з поданням відповідних висновків та пропозицій.

Актуальні та проблемні питання щодо реалізації Програми розглядаються на засіданнях Координаційного комітету сприяння зайнятості та робочих нарадах виконавчого комітету Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області.

 

7. Основні підсумки виконання Програми зайнятості  населення

за 2023 рік

 

Діяльність органів виконавчої влади була спрямована на запровадження принципів прозорості та відкритості в управлінні Кременчуцькою міською територіальною громадою, посилення позитивних тенденцій в усіх сферах міської економіки, здійснення модернізації інфраструктури, проведення комплексу заходів підтримки не захищених верств населення.

Вторгнення росії в Україну призвело до великих людських жертв, масового переміщення населення та значного пошкодження інфраструктури. Величезним був також вплив на економічну активність.

Починаючи з 24.02.2022, економіка Кременчуцької міської територіальної громади функціонує в умовах безпрецедентних викликів. Багатьма підприємствами було тимчасово призупинено свою роботу або через безпосередню військову агресію, або через заблокований доступ до ринків збуту чи сировини. На цьому фоні відбувалася кардинальна зміна не лише системи міжгалузевих зв’язків, а й структури економіки в цілому. Більшість галузей економіки в територіальній громаді прямо або опосередковано зазнали втрат.

Додатковим викликом для аналізу та прогнозування економічного розвитку є складність оцінки поточної ситуації, оскільки практично відсутня статистична інформація.

За даними Державної служби статистики України, відбувається скорочення реального валового регіонального продукту. Поряд з тим, що активні бойові дії перемістилися до східних та південних регіонів, активність у не бойових зонах стабілізується – економіка пристосовується до умов війни.

Тим не менш, приватне споживання та інвестиції залишаються слабкими через зниження купівельної спроможності, втрату роботи, високу міграцію за кордон та велику кількість внутрішньо переміщених осіб.

Значні виклики спостерігаються і у промисловому комплексі – проблеми з логістикою, ланцюгами постачання сировини через масштабні руйнування виробничих комплексів на сході країни, які відчуваються і в нашому регіоні.

Логістичні проблеми, перебої з енергопостачанням, пов'язані з війною, продовжують створювати навантаження на економіку.

За даними моніторингу у звітному періоді за 2023 рік кількість суб’єктів господарювання – основних платників податків, які здійснювали діяльність на території Кременчуцької міської територіальної громади, зокрема: юридичних осіб – 6 187 од., що на 596 більше, в порівнянні з аналогічним періодом минулого року (5 591 од. – 9 місяців 2022 року); фізичних осіб-підприємців –  13 442 од., що на 2 221 більше, ніж за аналогічний період минулого року         (11 221 од. - 9 місяців 2022 року).

У сучасних умовах промислова політика спрямована на збереження і ефективну реалізацію виробничого потенціалу підприємств територіальної громади, переорієнтацію структури виробництва відповідно до вимог військового часу, проведення ефективних заходів з метою забезпечення відновлення діяльності релокованих суб’єктів господарювання.

Позитивні тенденції за 10 місяців 2023 року щодо нарощування обсягів промислового виробництва у порівнянні з відповідним періодом минулого року відбулись на підприємствах:

  • АТ «Кременчуцький сталеливарний завод». За звітний період підприємством було вироблено 7 976,4 тонн литва, що до відповідного періоду минулого року складає 177,7%;
  • АТ Кременчуцьке кар’єроуправління «КВАРЦ» – вироблено гранітного відсіву, щебеню, буту – 85,5 тис.м3, що до відповідного періоду минулого року складає 107,8%;
  • ТОВ «Мало-Кохнівський кар’єр» – вироблено щебеню –                           698,5 тис. тонн, що до відповідного періоду минулого року складає –  268,7%;
  • ПрАТ «Кременчуцький міськмолокозавод» – було вироблено продукції 44 958 тонн, що до відповідного періоду минулого року становить 111,8%;
  • ПрАТ «Кременчуцька кондитерська фабрика «Рошен» – підприємством було вироблено продукції 35 362,59 тонн, що до відповідного періоду минулого року складає 108,5%;
  • ТОВ «Кохнівський хліб» – вироблено продукції 4 397,2 тонн, що до відповідного періоду минулого року складає 113,9%.

У зв’язку зі скороченням внутрішнього попиту, втратою ринків збуту, труднощами із логістикою через повномасштабну війну, розв’язану російською федерацією проти України, у низці промислових бюджетоутворюючих підприємств за 10 місяців 2023 року у порівнянні з аналогічним періодом минулого року відбулося скорочення обсягів виробництва, зокрема:

  • ПрАТ «Кременчуцький завод дорожніх машин» – підприємством було виготовлено 2 асфальто- та грунтозмішувальну установки, що до відповідного періоду минулого року складає 22,2% (зменшення                      на 77,8 %);
  • ПАТ «Крюківський вагонобудівний завод» – підприємством було виготовлено 427 вантажних вагонів, що до відповідного періоду минулого року складає 59,6%, 15 пасажирських вагонів;
  • ПрАТ «Кременчуцький колісний завод» – підприємством було виготовлено колісної продукції 932 шт., що до відповідного періоду минулого року складає 6,7%;
  • ТОВ «Кременчуцький завод технічного вуглецю». За звітний період підприємством було вироблено 17 539 тонн технічного вуглецю, що до відповідного періоду минулого року складає 47,2%;
  • ВП «Крюківський кар’єр» «ЦУП» ПАТ «Укрзалізниця» – вироблено гранітного відсіву, щебеню – 241,718 тис.м3, що до відповідного періоду минулого року складає 82,5 %;
  • ПрАТ «Кременчуцька виробничо-торгівельна фірма «Кремтекс» – вироблено продукції 25,6 тис. од., що до відповідного періоду минулого року складає 62,4 %.

У зв’язку з повномасштабною збройною агресією російської федерації  проти України деякі підприємства були вимушені призупинити свою діяльність.

Серед підприємств промисловості, що постраждали найбільше від воєнних дій: ПАТ «Укртатнафта» (нафтопереробна галузь),                           ПрАТ «Кременчуцький завод дорожніх машин (галузь машинобудування),    ТОВ «Кременчуцька ТЕЦ» (енергетична галузь), рф прицільно обстрілювала ці підприємства, що спричинило руйнування та знищення окремих потужностей та як наслідок зупинення або часткову зупинку виробництва.

На результатах роботи підприємств промислового комплексу позначилося зростання цін на сировину та матеріали, порушення логістичних ланцюгів постачання у зв’язку з військовими діями, планові і аварійні вимкнення електроенергії.

В процесі релокації бізнесу в територіальну громаду перемістилося           16 суб’єктів господарювання різних форм власності. Цей перелік постійно доповнюється, частина підприємств визначаються із способом транспортування та підбором локацій для продовження діяльності.

Організація і координація заходів із забезпечення легалізації найманої робочої сили, виведення заробітної плати з тіньового сектору економіки, недопущення виплати заробітної плати в розмірах, нижче законодавчо встановленої мінімальної заробітної плати в рамках Плану заходів щодо координації спільних дій по виявленню фактів використання праці неоформлених працівників та вивчення проблемних питань, що впливають на ці процеси покладені на міську робочу групу з питань легалізації виплати заробітної плати та зайнятості населення. 

Одним з дієвих механізмів легалізації трудових відносин є проведення робочою групою з питань легалізації виплати заробітної плати та зайнятості населення рейдів - обстежень суб’єктів господарської діяльності фізичних осіб- підприємців та юридичних осіб щодо порядку використання найманої праці відповідно до вимог трудового законодавства. Члени робочої групи продовжують відвідувати найбільш ризикоорієнтовані сфери використання незадекларованої праці та доносять представникам бізнесу та працівникам про важливість подолання проблеми недоброчесних трудових відносин між працедавцями і працівниками, а також легалізації ринку праці. За січень-жовтень 2023 року проведено 20 рейдів обстежень, якими охоплено                 458 суб’єктів господарювання, з яких 432 фізичні особи – підприємця та            26 юридичних осіб і 9 фізичних осіб без проведення державної реєстрації підприємницької діяльності. В результаті виявлено 94 фізичних осіб- підприємців, в яких 143 найманих працівника без оформлення трудових відносин з роботодавцями та 9 фізичних осіб без проведення державної реєстрації підприємницької діяльності.

У 338 фізичних осіб - підприємців та 26 юридичних осіб порушень не виявлено.

Робочою групою проводиться інформаційно-роз’яснювальна робота серед  роботодавців та громадян щодо негативних соціальних наслідків нелегальних трудових відносин та використання тіньових схем в оплаті праці, а також акцентується увага роботодавців та працівників на обов’язковості дотримання вимог законодавства про працю, перевагах задекларованої праці та її надважливому значенні для зміцнення економіки країни та наголошується, що кожен учасник трудових відносин на своєму робочому місці вносить свій персональний внесок у підтримку Збройних Сил України шляхом своєчасної сплати податків.

Для вжиття відповідних заходів реагування щодо усунення порушень направлено інформацію по 3 суб’єктах господарювання до територіального органу Держпраці.

В результаті вжитих заходів  за січень-жовтень 2023 року  легалізовано працю 111 найманих працівників, 24 зареєструвалися як фізичні особи – підприємці.

Станом на 01.10.2023 заборгованість із виплати заробітної плати по Кременчуцькій міській територіальній громаді на 6 економічно-активних підприємствах складає 40230,4 тис. грн. Порівняно з 01.01.2023 сума заборгованості збільшилась на 2469,7 тис. грн, або на 6,5% .

        Значна увага приділяється вдосконаленню форм і засад соціального партнерства, організації співробітництва з профспілками та роботодавцями, одним із напрямків якого є сприяння укладенню колективних договорів. З початку 2023 року Департаментом соціального захисту населення Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області зареєстровано 38 колективних договорів та 119 змін та доповнень до них.

Робота по укладанню колективних договорів на підприємствах, установах, організаціях усіх форм власності ведеться постійно. З питань колективно-договірного регулювання Департаментом соціального захисту населення Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області проводяться консультації, роз’яснювальна робота щодо змісту і структури колективних договорів.

Військова агресія російської федерації негативно вплинула на економіку територіальної громади, а відповідно на ринок праці та трудові відносини. Частина підприємств під час війни призупинила свою діяльність, низка підприємств зменшила обсяги виробництва, попит на працівників і відповідно кількість вакансій  зменшились.

Звісно, зараз ситуація на вітчизняному ринку праці є значно кращою, ніж рік тому. За цей час і бізнес, і люди змогли адаптуватися до важких реалій та налагодити роботу в нових місцях. Пожвавлення економічної активності після зниження безпекових ризиків посилює попит на робочу силу.

На ринку праці зберігатимуться кваліфікаційні, а також регіональні диспропорції, оскільки в повоєнний період змін зазнає не лише структура попиту на робочу силу, а і пропозиція через міграційні процеси. Створення робочих місць є ключовим фактором для реінтеграції різних груп населення, які постраждали від війни. Це сприятиме розвитку економіки, підвищуючи купівельну спроможність населення, та є надійним інструментом подолання бідності.

За проведеним моніторингом з початку 2023 року на території Кременчуцької міської територіальної громади створено 1008 нових робочих місць за рахунок реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, що на 38,6 % більше, ніж за відповідний період минулого року (за 9 місяців        2022 року – 727 робочих місця).

В умовах війни всі зусилля суспільства мають бути спрямовані на опір агресору та подолання наслідків вторгнення. Відтак, зростає необхідність збільшення кількості трудових ресурсів, залучених до забезпечення нормального функціонування суспільства. Одним із таких ресурсів є залучення працездатних осіб до суспільно корисних робіт та громадських робіт. За проведеним моніторингом за січень-жовтень 2023 року до виконання суспільно корисних робіт на території Кременчуцької міської територіальної громади залучено 544 особи з числа зареєстрованих безробітних та внутрішньо переміщених осіб; до громадських робіт – 39 осіб.

Кількість вакансій, які надали роботодавці до Кременчуцької філії Полтавського обласного центру зайнятості протягом січня-жовтня 2023 року склала 4166 одиниць. Станом на 01.11.2023 року в базі даних служби зайнятості налічувалось 744 актуальних вакансії.

Всього мали статус безробітного протягом 10 місяців поточного року    2702 особи. Станом на 01.11.2023 року на обліку перебувало 437 безробітних громади.

Чисельність громадян, які отримали роботу у січні-жовтні 2023 року          (у т.ч. за договорами ЦПХ та самостійно) 1020 осіб. З них, працевлаштовано 651 безробітний (самостійно, за направленням, ЦПХ). Рівень працевлаштування безробітних становив 24,1 %.

Згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 20.03.2022 № 331 «Про затвердження Порядку надання роботодавцю компенсації витрат на оплату праці за працевлаштування внутрішньо переміщених осіб внаслідок проведення бойових дій під час воєнного стану в Україні» роботодавцям компенсувались витрати на оплату праці за працевлаштованих осіб цієї категорії громадян. Станом на 01.11.2023 компенсацію отримали                     162 роботодавця за 399 працевлаштованих внутрішньо переміщених осіб.

У 2023 році 4 роботодавцям відшкодовано витрати у розмірі єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування за працевлаштування безробітних в пріоритетних видах діяльності (Постанова Кабінету Міністрів України від 15.04.2013 № 347).

Постанова Кабінету Міністрів України від 10.02.2023 № 124 «Порядок надання роботодавцям компенсацій за працевлаштування зареєстрованих безробітних» - 2 роботодавця працевлаштували 3 безробітних.

Постанова Кабінету Міністрів України від 18.04.2023№ 338 «Порядок компенсації суб’єктам малого підприємництва фактичних витрат у розмірі єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування за працевлаштування зареєстрованих безробітнихна нові робочі місця» -                  3 роботодавця працевлаштували 4 безробітних.

1 роботодавець, отримує компенсацію витрат на оплату праці та ЄСВ за працевлаштування на умовах строкового договору зареєстрованого безробітного з числа внутрішньо переміщених осіб (Постанова Кабінету Міністрів України від 08.09.2015 р. № 696).

Продовжувалась робота щодо організації та проведення професійного навчання для безробітних відповідно до потреб ринку праці. Впродовж січня-жовтня поточного року за направленням служби зайнятості професійне навчання проходили 82 особи, які мали статус безробітного. 197 осіб отримали ваучер на навчання.

Серед головних завдань служби зайнятості залишаються: розвиток активних програм сприяння зайнятості населення; підвищення конкурентоспроможності безробітних на ринку праці; адресна допомога у працевлаштуванні соціально незахищених категорій населення; запровадження нових партнерських відносин з роботодавцями, шляхом стимулювання їх до створення нових робочих місць.

        Вжиття заходів щодо збереження трудового потенціалу громади, розвитку цивілізованого ринку праці дадуть змогу забезпечити створення умов для здійснення громадянами права на працю.

 

8. Основні тенденції соціально-економічного розвитку регіону

та розвитку регіонального ринку праці

 

Кременчуцька міська територіальна громада має потужний промисловий та економічний потенціал, який характеризується високим рівнем розвитку важкої індустрії і різноманітністю галузей, виробництв і видів діяльності. Важливу роль у розвитку відіграє промисловість. Провідними галузями промисловості територіальної громади є: машинобудування та металообробка, нафтопереробна і хімічна, гірничодобувна, легка та харчова. Іншою великою потенційною точкою зростання в економіці міста визнано малий та середній бізнес.

З впровадження воєнного стану на території Кременчуцької міської територіальної громади, як і по всій території України, спостерігалося зниження ділової активності бізнесу, окремі підприємства, заклади торгівлі та сфери послуг були вимушені зупинити свою діяльність.

Початок повномасштабного російського вторгнення став справжнім викликом для українського підприємництва. Тим не менш, бізнес намагається адаптуватися до нових реалій максимально підтримуючи персонал та допомагає країні, шукаючи нові напрямки та можливості для роботи. Так, наразі на території територіальної громади відновили діяльність близько 85 % суб’єктів господарювання у сфері ресторанного господарства, торгівлі та сфери послуг, завантаженість підприємств легкої промисловості – 80 %.

Загальна площа об’єктів торгівлі складає близько 158,10 тис. кв.м. Забезпеченість населення торговою площею на 1 000 чоловік наявного населення складає 627,05 кв.м. при нормі 331,0 кв.м.

Станом на 01.10.2023 у громаді налічується 2984 об’єктів роздрібної торгівлі, ресторанного господарства та сфери послуг. Торгівельна мережа територіальної громади налічує 1965 магазинів (із них 559 продовольчих), закладів ресторанного господарства загальнодоступної мережі - 259 та 11 ринків.

Так, за дев’ять місяців 2023 року відкрились нові торгівельні об’єкти:  два супермаркети загальною площею майже 2000 кв.м, та декілька закладів ресторанного господарства.

Торгівельну мережу територіальної громади доповнюють об’єкти сезонної дрібно-роздрібної торгівлі. Станом на 01.10.2023 за рішеннями виконавчого комітету погоджено розміщення 179 пересувних тимчасових споруд (лотків, торговельних автоматів, автокав’ярень). За звітний період до бюджету за договорами про пайову участь в утриманні об’єктів благоустрою за розміщення пересувних тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності надійшло 549,89 тис. грн, що більше на 281,14 тис. грн проти відповідного періоду минулого року.

Ситуація на ринку праці залежитиме від тривалості бойових дій, а також повернення українських мігрантів. Трудова активність почала поступово відновлюватись, припинилося зниження кількості вакансій. Відбувається оптимізація діяльності бізнесу, значна частина працівників працює віддалено, частина працівників на своїх робочих місцях. Створення робочих місць є ключовим фактором для реінтеграції різних груп населення, які постраждали від війни. Це сприятиме розвитку економіки, підвищуючи купівельну спроможність населення, та є надійним інструментом подолання бідності. Відновлення економіки в наступні роки сприятиме пожвавленню попиту на робочу силу та зниженню рівня безробіття. Втім, воно залишатиметься вищим за свій природний рівень через втрати економіки та поглиблення диспропорцій, пов’язаних із війною. Для підвищення рівня зайнятості у воєнний час і період економічного відновлення країни дуже важливим є забезпечення мобільності робочої сили: це сприятиме зміцненню її адаптивності, підвищенню конкурентоспроможності, а також ефективності використання. Зважаючи на наслідки вторгнення росії на територію України ринок праці в 2024 -             2026 роках буде відновлюватися повільно. Тому необхідно приймати рішення та вживати заходи щоб створити якомога кращі умови для бізнесу щодо збереження та створення нових робочих місць, а також стимулювання населення до самостійної економічної активності та сприяння продуктивній зайнятості населення.

        Головними напрямами щодо впровадження державної політики у сфері зайнятості населення, реалізації права громадян на гідну працю та дотримання соціальних гарантій на 2024 - 2026 роки визначено:

  •   сприяння зайнятості населення, зниження рівня безробіття та зменшення його тривалості, підвищення економічної активності населення;
  • збереження існуючих ефективних робочих місць та створення нових з належними умовами та гідною оплатою праці;
  • підвищення якості робочої сили;
  • повернення незайнятих громадян до економічно доцільної діяльності, всебічне заохочення до легальної зайнятості;
  • популяризація серед населення переваг і перспектив національного ринку праці та вжиття конкретних заходів, спрямованих на підвищення мотивації до праці, особливо з робітничих професій;
  •  детінізація відносин у сфері зайнятості;                                                                                                                                       
  •  підвищення мотивації заінтересованості молоді до оволодіння робітничими професіями;
  • реалізація питань соціального захисту осіб, що мають додаткові гарантії у сприянні працевлаштуванню, учасників бойових дій, внутрішньо переміщених осіб;
  • стимулювання роботодавців державними компенсаційними програмами для підтримки та розвитку бізнесу.

 

9. Напрями та заходи щодо поліпшення ситуації у сфері зайнятості населення на 2024 – 2026 роки

 по Кременчуцькій міській територіальній громаді

 

Найменування напряму (заходу)

Виконавці

Строк виконання

Джерело фінансування

1.Розширення сфери застосування праці та стимулювання заінтересованості роботодавців у створенні нових робочих місць

1. Інформування через засоби масової інформації населення, роботодавців громади щодо стану ринку праці, нових компенсаційних програм, активних програм сприяння зайнятості та можливостей  отримання послуг у державній службі зайнятості

Кременчуцька філія Полтавського обласного центру зайнятості

Протягом 2024-2026 років

не потребує фінансування

2.Здійснення інформаційно-роз’яснювальної роботи серед роботодавців з питань компенсаційних виплат за працевлаштування внутрішньо переміщених осіб та  зареєстрованих безробітних

Кременчуцька філія Полтавського обласного центру зайнятості

Протягом 2024-2026 років

не потребує фінансування

3. Залучення внутрішньо переміщених осіб до продуктивної зайнятості шляхом  сприяння розвитку підприємницької ініціативи та самозайнятості в рамках урядової програми «єРобота»

Кременчуцька філія Полтавського обласного центру зайнятості

Протягом 2024-2026 років

не потребує фінансування

4. Проведення моніторингу потреб роботодавців у робочій силі, визначення потреб в спеціалістах і кваліфікованих працівниках та прогнозування потреби в кадрах

Кременчуцька філія Полтавського обласного центру зайнятості

Протягом 2024-2026 років

не потребує фінансування

5. Забезпечення тимчасової зайнятості населення шляхом організації громадських робіт та інших робіт тимчасового характеру за рахунок коштів бюджету міської територіальної громади, роботодавців, Фонду загальнообов’язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття з максимальним залученням внутрішньо переміщених осіб

 

 

 

 

 

 

Кременчуцька філія Полтавського обласного центру

зайнятості

Протягом 2024-2026 років

на 2024 рік – 500,0 тис. грн;

на 2025 рік – 525,0 тис. грн;

на 2026 рік – 555,0 тис. грн

 

бюджет Кременчуцької міської територіальної громади,

у межах кошторисних видатків Фонду загальнообов’язкового державного соціального страхування на випадок безробіття та інших джерел незаборонених законодавством

6. Сприяння організації суспільно корисних робіт для працевлаштування осіб, що виконуються в умовах воєнного стану з максимальним залученням внутрішньо переміщених осіб

Кременчуцька філія Полтавського обласного центру

зайнятості

Протягом 2024-2026 років

У межах кошторисних видатків Фонду загальнообов’язкового державного соціального страхування на випадок безробіття та інших джерел незаборонених законодавством

7. Надання адресної допомоги безробітним з метою їх залучення до трудової зайнятості шляхом орієнтації на започаткування підприємницької діяльності

Кременчуцька філія Полтавського обласного центру зайнятості

Протягом 2024-2026 років

не потребує фінансування

8. Проведення адресних семінарів для безробітних з орієнтації на підприємницьку діяльність із залученням соціальних партнерів та підприємницьких структур

Кременчуцька філія Полтавського обласного центру зайнятості

Протягом 2024-2026 років

не потребує фінансування

9. Забезпечення системного проведення профорієнтаційних заходів, спрямованих на прискорення працевлаштування, посилення мотивації до праці, навчання методам пошуку роботи безробітних, зареєстрованих у центрах зайнятості

Кременчуцька філія Полтавського обласного центру зайнятості

Протягом 2024-2026 років

не потребує фінансування

10. Проведення інформаційних семінарів для незайнятих громадян із загальних питань зайнятості населення та стану ринку праці

Кременчуцька філія Полтавського обласного центру зайнятості

Протягом 2024-2026 років

не потребує фінансування

11. Підвищення рівня мобільності профорієнтаційних послуг, з  використанням сучасно інформаційно-комунікаційних технологій та засобів зв’язку у процесі профорієнтаційної роботи

Кременчуцька філія Полтавського обласного центру зайнятості

Протягом 2024-2026 років

не потребує фінансування

12. Сприяння створенню нових робочих місць та збереженню існуючих робочих місць на підприємствах житлово-комунального господарства.

Департамент  житлово-комунального господарства Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області,

керівники комунальних підприємств Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області

 

Протягом 2024-2026 років

не потребує фінансування

13. Забезпечення сприятливих умов для розвитку підприємництва у сфері надання житлово-комунальних послуг та сприяння забезпеченню створення конкурентного середовища на ринку житлово-комунальних послуг та підвищенню ефективності роботи щодо створення об'єднань співвласників багатоквартирних будинків з метою забезпечення продуктивної зайнятості працівників

Департамент  житлово-комунального господарства Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області

Протягом 2024-2026 років

не потребує фінансування

14. Збереження, відновлення та створення нових робочих місць, підтримка процесу повернення біженців, забезпечення їх реінтеграції і зайнятості в економіці та самозайнятості

Управління економіки виконавчого комітету Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області

Протягом 2024-2026 років

не потребує фінансування

15. Проведення щомісячного моніторингу стану справ на основних підприємствах Кременчуцької міської територіальної громади, які є бюджетоутворюючими та соціально значущими і мають велику чисельність найманих працівників

Управління економіки виконавчого комітету Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області

Протягом 2024-2026 років

не потребує фінансування

16. Забезпечення надання консультативної допомоги суб’єктам підприємницької діяльності щодо нормативно-правового забезпечення в туристичній галузі

Управління культури і туризму Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області

Протягом 2024-2026 років

не потребує фінансування

17. Забезпечення проведення круглих столів, семінарів, конференцій, заходів щодо розвитку туризму

Управління культури і туризму Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області

Протягом 2024-2026 років

не потребує фінансування

18. Забезпечення організації семінарів для підприємців-початківців щодо започаткування та ведення власної справи

Управління розвитку підприємництва, торгівлі, побуту та регуляторної політики виконавчого комітету Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області

Протягом 2024-2026 років

не потребує фінансування

19. Забезпечення виконання заходів програми сприяння розвитку малого і середнього підприємництва на території Кременчуцької міської територіальної громади

Управління розвитку підприємництва, торгівлі, побуту та регуляторної політики виконавчого комітету Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області

Протягом 2024-2026 років

не потребує фінансування

20. Проведення навчальних семінарів, курсів, тренінгів для суб’єктів малого та середнього бізнесу

Управління розвитку підприємництва, торгівлі, побуту та регуляторної політики виконавчого комітету Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області

Протягом 2024-2026 років

не потребує фінансування

21. Здійснення постійного контролю за заходами спрямованими на своєчасне планування роботи з медичними кадрами, шляхом заповнення вакантних посад медичних працівників лікувально-профілактичних закладів міста

 

Департамент  охорони здоров’я Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області

Протягом 2024-2026 років

не потребує фінансування

2. Підвищення професійного рівня та конкурентоспроможності економічно активного населення

1. Проведення підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації безробітних за професіями та спеціальностями, актуальними на ринку праці, насамперед під конкретні замовлення роботодавців

Кременчуцька філія Полтавського обласного центру зайнятості

Протягом 2024-2026 років

Фонд загальнообов’язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття

2. Сприяння роботодавцям у здійсненні професійного навчання працівників на виробництві за навчальними планами, проведення курсів цільового призначення по специфіці виробництва з урахуванням потреб ринку праці

Кременчуцька філія Полтавського обласного центру зайнятості

Протягом 2024-2026 років

Фонд загальнообов’язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття

3. Забезпечення організації роботи з населенням щодо видачі ваучерів певним категоріям громадян для підтримання їх конкурентоспроможності шляхом перепідготовки, спеціалізації, підвищення кваліфікації за професіями для пріоритетних видів економічної діяльності

Кременчуцька філія Полтавського обласного центру зайнятості,

 

Протягом 2024-2026 років

Фонд загальнообов’язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття

3. Підвищення мобільності робочої сили на ринку праці та удосконалення регулювання трудової міграції

1. Забезпечення професійної орієнтації учнівської молоді Кременчуцької міської  територіальної громади на здобуття актуальних на ринку праці професій та спеціальностей

Кременчуцька філія Полтавського обласного центру зайнятості,

Департамент освіти Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області

Протягом 2024-2026 років

не потребує фінансування

2. Проведення цільових інформаційних семінарів з питань запобігання нелегальній трудовій міграції та торгівлі людьми. Протидія неврегульованій трудовій міграції українських фахівців, проведення заходів щодо зменшення масового відтоку громадян України на роботу за кордон

Кременчуцька філія Полтавського обласного центру зайнятості

Протягом 2024-2026 років

не потребує фінансування

3. Сприяння участі випускників загальноосвітніх навчальних закладів у Днях відкритих дверей центру зайнятості, днях відкритих дверей вищих та професійно-технічних закладах освіти

Кременчуцька філія Полтавського обласного центру зайнятості,

Департамент освіти Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області

Протягом 2024-2026 років

не потребує фінансування

4. Забезпечення проведення Презентацій роботодавців, міні- ярмарків вакансій, широкого інформування населення про можливості працевлаштування в інших громадах та регіонах України

Кременчуцька філія Полтавського обласного центру зайнятості

 

Протягом 2024-2026 років

не потребує фінансування

5. Проведення інформаційно -консультаційних та профорієнтаційних заходів для учнів старших класів навчальних закладів та їх батьків з метою формування мотивації до свідомого вибору професійної діяльності. Здійснення профорієнтаційної роботи серед випускників загальноосвітніх шкіл з метою надання допомоги у виборі актуальної професії на ринку праці

Департамент освіти Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області

Протягом 2024-2026 років

не потребує фінансування

6. Проводити на постійній основі інформаційно-роз’яснювальну роботу серед роботодавців, незайнятого населення щодо переваг легальних трудових відносин для забезпечення соціального захисту працівників

Управління економіки виконавчого комітету Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області, Департамент соціального захисту населення Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області

Кременчуцька філія Полтавського обласного центру зайнятості,

Головне управління Державної податкової служби у Полтавській області, Головне управління Пенсійного фонду України в Полтавській області, координаційна рада профспілок міста

Протягом 2024-2026 років

не потребує фінансування

7. Спрямувати роботу міської робочої групи  з легалізації виплати заробітної плати та зайнятості населення на реалізацію заходів щодо підвищення соціальної відповідальності суб’єктів господарювання за створення умов до легальної зайнятості.

 Здійснювати постійний контроль за дотриманням суб’єктами господарювання та фізичними особами-підприємцями вимог законодавства про працю в частині оформлення трудових відносин та легалізації оплати праці

Міська робоча група з питань легалізації виплати заробітної плати та зайнятості населення

Протягом 2024-2026 років

не потребує фінансування

8. Здійснювати моніторинг показників заробітної плати та контроль за додержанням суб’єктами господарювання міста вимог чинного законодавства про забезпечення мінімального розміру заробітної плати та своєчасної її виплати.

У разі виявлення порушень, вжиття відповідних заходів згідно з чинним законодавством

Управління економіки виконавчого комітету Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області, Департамент соціального захисту населення Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області,

Кременчуцька філія Полтавського обласного центру зайнятості,

головне управління Державної податкової служби у Полтавській області,

Головне управління Пенсійного фонду України в Полтавській області, координаційна рада профспілок міста

 

 

4. Сприяння зайнятості громадян, які потребують соціального захисту і не здатні на рівних конкурувати на ринку праці

1.Сприяння зайнятості осіб, які потребують соціального захисту і не здатні на рівних умовах конкурувати на ринку праці

Кременчуцька філія Полтавського обласного центру зайнятості

Протягом 2024-2026 років

не потребує фінансування

2.Залучення громадських організацій та соціальних партнерів для сприяння ефективному працевлаштуванню осіб з інвалідністю, внутрішньо переміщених осіб, учасників бойових дій

Кременчуцька філія Полтавського обласного центру зайнятості

Протягом 2024-2026 років

не потребує фінансування

3.Забезпечення організації та проведення професійного навчання осіб з інвалідністю, які зареєстровані в державній службі зайнятості як безробітні, враховуючи рекомендації МСЕК, вибір виду діяльності, професії, місця роботи відповідно до наявних в інваліда кваліфікації, знань, професійних інтересів, нахилів, здібностей та з урахуванням потреб ринку праці

Кременчуцька філія Полтавського обласного центру зайнятості

Протягом 2024-2026 років

Фонд загальнообов’язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття

4.Забезпечення організації та проведення професійної підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації випускникам навчальних закладів, учасникам УБД та внутрішньо переміщеним особам з числа безробітних

Кременчуцька філія Полтавського обласного центру зайнятості

Протягом 2024-2026 років

Фонд загальнообов’язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття

 

5. Сприяння самозайнятості безробітним соціально-незахищених категорій населення шляхом популяризування  успішних молодих підприємців та підприємницьких ініціатив із залученням громадських організацій при написанні проектів, спрямованих на зайнятість

Кременчуцька філія Полтавського обласного центру зайнятості

Протягом 2024-2026 років

не потребує фінансування

6. Сприяння зайнятості категорії громадян, що мають додаткові гарантії у працевлаштуванні, а саме: учасникам бойових дій, компенсації витрат роботодавцю, який працевлаштовує зареєстрованих безробітних з числа учасників бойових дій

Кременчуцька філія Полтавського обласного центру зайнятості

Протягом 2024-2026 років

не потребує фінансування

7. Сприяння зайнятості внутрішньо переміщеним особам шляхом компенсації витрат роботодавцю на оплату праці за працевлаштування зареєстрованих безробітних даної категорії; компенсації витрат роботодавцю, який працевлаштовує зареєстрованих безробітних з числа внутрішньо переміщених осіб

Кременчуцька філія Полтавського обласного центру зайнятості

Протягом 2024-2026 років

Фонд загальнообов’язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття

 

 

 

Заступник директора Департаменту

соціального захисту населення

Кременчуцької міської ради

Кременчуцького району

Полтавської області